Saturday, August 13, 2011

Kenapa langit biru? Kenapa rumput hijau?


Kenapa langit biru dan kenapa rumput hijau?
Kenapa aku adalah aku dan kenapa kau adalah kau? 

Haa kan dah jadi pantun dua kerat.

Ok sambung balik. Setiap yang terjadi di dunia telah ditetapkan. Rezeki, jodoh, ajal dan maut semuanya dah ditetapkan oleh Allah S.W.T. Kenapa kita memilih apa yang kita pilih. Kenapa kita berada di mana kita berada sekarang. Kenapa kita bertemu dengan orang ini dan bukan orang itu. Semuanya adalah takdir. Sesungguhnya hanya Dia yang Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita.

Tapi manusia adalah manusia. Manusia tak sempurna. Kau dan aku. Kita tak sempurna. Kadang-kadang tak bersyukur dengan apa yang ada. Kadang-kadang melatah dengan takdirNya. Kadang-kadang meratapi apa yang kita tak dapat. Tapi kita tak tau. Hanya Allah yang tau. Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya.


"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (Al-Baqarah: 216)

Setiap yang terjadi ada hikmahnya. Mungkin sekarang kita tak nampak. Kerana kita sekadar manusia lemah yang tak berdaya apa-apa tanpa bantuanNya.  Hanya doa dan amalan yang baik dapat membawa ke arah takdir yang baik. 

Dan sesungguhnya pertolongan dari Allah itu amat dekat.

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...